18–20 Ara 2024
Istanbul University Faculty of Letters
Europe/Istanbul saat dilimi

Yapay Zekâ Destekli Fiziksel ve Sanal Resim Sergisi: 100. Yıl

18 Ara 2024 18:30
30dk
A8 (Istanbul University Faculty of Letters)

A8

Istanbul University Faculty of Letters

Oral Presentation Case Studies and Applications Session 3.3 (Day 1)

Konuşmacılar

Emrah Tosun (İstanbul Üniversites) Sevinç Gülseçen (İstanbul Üniversitesi) Ömer Mete Özcan (Van Salih Yıldız Ortaokulu, 8. Sınıf Öğrencisi)

Açıklama

Çocukların sanat yoluyla ifade ettikleri duyguların, düşüncelerin ve hayallerin incelenmesi, psikoloji, eğitim ve sanat alanlarında geniş bir literatürle desteklenmektedir. Yapay zekâ tabanlı sistemlerin sanat eserlerinin analizinde ve yaratılmasında kullanılması, sanat dünyasında yeni perspektiflerin keşfedilmesine olanak tanımaktadır. Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılı, ülkemizde ve uluslararası düzeyde büyük bir öneme sahiptir ve bu önemli dönemi kutlama çabaları çeşitli disiplinlerde ilgi uyandırmaktadır. Çocukların katılımı ve bakış açıları, toplumun kültürel ve sosyal değerlerini anlama açısından önemli bir araştırma alanı olmuştur. Bu bağlamda, çocukların Cumhuriyet idealine yönelik algılarını ve hayallerini incelemek, gelecek nesillerin Cumhuriyet mirasına olan bağlılığını anlamak için önemli bir adımdır. Bu çalışma ile Cumhuriyetimizin 100. yılı kutlamaları kapsamında "100 Çocuğun Hayalindeki Cumhuriyet Kutlamalarını", yapay zekâ tabanlı görsel oluşturucu Dall-e3 programına girilmesiyle 100 adet Cumhuriyet kutlaması resminin elde edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çocukların hayallerinden elde edilen resimler ile fiziksel ve sanal sergi oluşturulmuş, insanlar davet edilmiş ve bu sergiler tüm insanların görebileceği şekilde okul konferans salonunda fiziksel olarak, web sayfasında ise sanal olarak gösterime sunulmuştur. Sergileri toplamda 584 kişi ziyaret etmiştir. Sergi gezileri sonrasında katılımcılar ile görüşmeler yapılmış ve bu görüşmelerden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Elde edilen verilerden yola çıkılarak sergilerin beğenildiği, Cumhuriyet kutlamalarının gelişen teknolojilerle entegre edilmesinin gurur verici olduğu, yapay zeka araçlarının ne amaçlarla kullanılacağına örnek teşkil etmesi, araştırma neticesinde elde edilen bazı sonuçlardandır. Yapay zekâ araçlarının eğitimde kullanımı artırılarak, sanal sergilerin çeşitli disiplin, alan ve temalarda sergiler oluşturularak çevrimiçi olarak tüm insanların kullanımına sunulabilir. Ayrıca sanal sergiler, sanal müzelere dönüştürülerek okul müzeleri oluşturulabilir. Okulların fiziksel koşullardan dolayı oluşturamadıkları okul müzeleri çevrimiçi ortama taşınarak okulların tarihlerine ışık tutulabilir ve bu sayede okul müzelerinin kalıcılığı sağlanabilir.

Anahtar Kelimeler: Cumhuriyetin 100. Yılı, Dall-e3, Sergi, Sanal Sergi, Yapay zekâ ve sanat

Institution / Affiliation / Kurum

İstanbul Üniversitesi

Presentation language / Sunum Dili TR (Türkçe)
Disciplines / Disiplinler Art / Sanat
E-mail / E-posta emrahtosun@ogr.iu.edu.tr
ORCID ID 0000-0003-1447-5907
Country / Ülke Türkiye

Başlıca yazarlar:

Emrah Tosun (İstanbul Üniversites) Sevinç Gülseçen (İstanbul Üniversitesi) Ömer Mete Özcan (Van Salih Yıldız Ortaokulu, 8. Sınıf Öğrencisi)

Sunum Materyalleri