Konuşmacılar
Açıklama
Bilgisayarların film üretiminde ilk kez kullanıldığı 1973 tarihli Westworld filmi üzerinden 50 seneden fazla zaman geçmesine rağmen bilgisayarların, özellikle yapay zekâ teknolojilerinin sinema endüstrisinde kullanımı üzerine tartışmalar devam etmektedir. Yapay zekâ araçlarının kullanımı bir yandan sinema sektörün insansızlaşması olarak görülürken (Lee, 2022), diğer yandan bu teknolojilerle üretilen çıktılar eleştirilmekte; yapay zekânın hatalı, taraflı ve düşük kaliteli içeriklerin üretimine sebebiyet verdiği düşünülmektedir (Huang & Siddarth, 2023). Tartışmaların sonucu ne olursa olsun film üretimine yönelik teknolojilerin hem sayısı artmakta hem de yetenekleri gelişmektedir. Senaryo yazımı, pazarlama, post-prodüksiyon (Pradeep ve ark., 2023) gibi insan emeğini destekleyici teknolojilere, direktifler doğrultusunda film üretebilen Sora gibi teknolojiler eklenmiştir (Karaarslan ve Aydin, 2024). Bu durum üretim sürecinde yapay zekânın rolü kadar insanın ve insan yaratıcılığının güncel pozisyonunu etkilemektedir. Başka bir deyişle insan emeğinin birkaç kelimeyle komuta indirgendiği bir çağda film endüstrisinde insanın failliği tartışma konusu olmuştur.
Yapay zekâ, insan ve yaratıcılık etrafında şekillenen bu bildiride doğal ve yapay yaratıcılık süreçleri karşılaştırmalı ve eleştirel bir gözle ele alabilmek için Chris Marker’ın La Jetée isimli kısa filminin 1 dakikalık kısmı yapay zekâ araçlarıyla yeniden üretilmiştir. Bu süreçte filmin senaryosu ve görüntüleri sırasıyla ChatGPT ve Midjourney uygulamalarını yorumlatılmış ve baştan tasarlanması talep edilmiştir. Komutların yazımı ve üretilen içeriklerin video düzenleme programında bir araya getirilmesi dışında herhangi bir insan müdahalesi olmadan tamamlanan işlemin sonunda orijinal filmle yapay zekâ ile yeniden üretilen film karşılaştırılmıştır. Bu çalışma sayesinde bir yandan yapay zekâ teknolojilerinin sinema sektöründe bir faile, bir ROBOTeur’e, dönüşüm süreci hakkında fikir sahibi olunması; diğer yandan da şimdiye kadar “Auteur” olan insanın bu dönüşümdeki rolünün tartışılması hedeflenmektedir.
Anahtar Sözcükler: Yapay zekâ, sinema, bilgisayar üretimi görüntü, yaratıcılık, estetik
Institution / Affiliation / Kurum
Galatasaray Üniversitesi
Presentation language / Sunum Dili | TR (Türkçe) |
---|---|
Disciplines / Disiplinler | Film Studies / Film Çalışmaları |
E-mail / E-posta | umutkarlikli@gmail.com |
ORCID ID | 0009-0006-9103-9729 |
Country / Ülke | Türkiye |