Konuşmacılar
Açıklama
Son yıllarda daha hızlı gelişme gösteren yapay zeka uygulamaları birçok alanda kendine yer bulabilmektedir. Bu bağlamda yapay zeka teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı, diğer alanlarda olduğu gibi son yıllarda giderek artan bir ilgi görmektedir. Ancak literatüre bakıldığında yapay zekanın daha çok yükseköğretim öncesi seviyesindeki eğitim süreçlerinde veya daha ziyade sayısal ağırlıklı alanlarda kullanıldığı görülmektedir. Hâlbuki yapay zeka uygulamaları eğitimin her seviyesinde ve “en sözel alan” sayılabilecek edebiyat eğitiminde de kullanılabilir. Bu düşüncelerden hareketle çalışmada Eski Türk Edebiyatı eğitiminde yapay zekanın kullanımı üzerine bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Çünkü Eski Türk Edebiyatı kapsamında işlenen gazeller her ne kadar çok soyut bağlamlar, iğretilemeler, benzetmeler ve daha birçok edebi sanatlarla süslenmiş olursa olsun bu beyitlerin mazmun adı verilen bir somut bağlama dayalı olduğu bilinmektedir. Mazmun adı verilen ve şiirin arka planını oluşturan bu mazmunlar anlaşılmadıkça şiirin hayal ve imge dünyasına girmek mümkün olmayacaktır. Somut unsurlardan oluşan bu mazmunların görseller eşliğinde öğrencilere sunulması eğitim niteliğinin olumlu yönde artmasına olumlu katkıda bulunacaktır. Bu bağlamda çalışmada Eski Türk Edebiyatının en son ve en büyük şairlerinden Şeyh Galip’in meşhur “düştü” redifli gazeli örnek olarak kullanılmıştır. Katılımcılar İstanbul’da bir devlet üniversitesinin Türkçe Eğitimi Anabilimdalı lisans öğrencileridir. Yaş ortalamaları 19 olan katılımcılar lisans 2. sınıf öğrencileridir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama çalışması desenindedir. Çalışmada ilk olarak Şeyh Galip’in “düştü” redifli gazeli sınıf ortamında geleneksel yöntemle işlenmiştir. Daha sonra bu beyitlerdeki anlam dünyasını daha iyi kavrayabilmek amacıyla Microsoft tarafından geliştirilen yapay zeka uygulaması Copilot’tan bu beyitlerdeki mazmunları görsel olarak üretmesi istenmiştir. Copilot tarafından üretilen görseller, hem slayt hem de google classroom uygulamaları aracılığıyla öğrencilerle paylaşılmıştır. Katılımcılara Copilot’un Eski Türk Edebiyatı derslerinde kullanımının uygunluğu ve bu dersteki performansının başarısı konusundaki görüşleri sorulmuştur. Veriler google formlar aracılığıyla toplanıp analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre katılımcıların çoğu Copilot’un Eski Türk Edebiyatı derslerinde kullanımının faydalı/uygun olduğu, bununla birlikte Copilot’un daha fazla geliştirilmesi gerektiğini savunmuşlarıdır.
Anahtar Kelimeler: Eski Türk Edebiyatı, Copilot, yapay zeka, Türkçe Eğitimi, Şeyh Galip
Institution / Affiliation / Kurum
Yıldız Teknik Üniversitesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü
Presentation language / Sunum Dili | TR (Türkçe) |
---|---|
Disciplines / Disiplinler | Literature / Edebiyat |
E-mail / E-posta | drhayrullahkahya@gmail.com |
ORCID ID | 0000-0002-1192-6453 |
Country / Ülke | Türkiye |